I made this widget at MyFlashFetish.com.

Isnin, 25 Julai 2011

Amukan Kerapu Lubuk Nipah

Tepat jam 3 petang. Jumaat, 22 Julai 2011. Telefon pun berbunyi... "Hello! Hello! Ikut pegi laut esok ka?...." Ni lah pelawaan yang agak sukar untuk ditolak. Trip laut dalam yang tak seberapa nak dalam ni telah diatur oleh rakan pancing Mr Ameng pada Sabtu lepas. 
Misi trip ini ialah untuk mencari penghuni lawa-lawa disekitar perairan laut berdekatan Kpg Awat-Awat. Seawal 5 pagi lagi kami berkumpul dan terus bertolak ke Kpg Awat-Awat di mana disitulah perkhidmatan bot disediakan. Trip yang turut disertai oleh Mr Syukri yang mana ditugaskan untuk menyediakan umpan hanya dapat membekalkan ikan tamban kerana pasar kosong katanya. Jadi, trip kali ini hanya berharap agar dapat mencari umpan segar dengan teknik apollo. 

Jam 7.15 pagi kami singgah di spot lawa-lawa yang pertama. Hampir 30 minit menunggu namun tiada sebarang sambaran dari penghuni lawa-lawa. Jadi kami pun berpindah ke spot lawa-lawa kedua... ketiga... dan keempat... masih mengecewakan. Jam sudah hampir pukul 10 pagi. Keadaan cuaca semakin panas. Laut dah mula bergelora, mual mula terasa. Akhirnya, kami pun bercadang untuk masuk ke Sungai Awat-Awat untuk menjejak unggah aka MJ. Kebetulan pula set casting turut dibawa bersama dan rakan yang lain berminat untuk mencuba teknik mengilat ini. Sedikit gambar sepanjang perjalanan trip ini sempat dirakam untuk dikongsikan bersama.

1. Muka ceria mengiringi perjalanan dengan harapan mendapat habuan yang lumayan.



2. Gagal mendapat sapaan penghuni di laut, lokasi berubah menuju ke sungai dan tanpa menunggu lama, MJ pertama berjaya dinaikkan.



3. MJ kedua yang asyik skodeng gewang, kantoi akhirnya. Ahaks...



4. Rakan bottom, Mr Ameng kena karan! Berjaya menaikkan MJ dengan hanya set pancing udang. Beliau juga turut menaikkan beberapa ekor kerapu walaupun balingan gewang yang agak merapu. Syabas! teracun jua akhirnya.



4. Hasil keseluruhan trip... 3 MJ, 45 kerapu, 1 titir dan 2 sumpit. Kerapu kecil CNR, namun tak sempat nak kira.


Kesimpulannya, lubuk nipah yang dikunjungi tidak mengecewakan. Kepada caster lain yang gian nak melayan strike, kedatangan anda dialu-alukan. Sekian...